Dilema Wanita

Olaa people!


Haritu Aman tetiba Whatsapp tanya,

"Ada rasa nak jadi suri rumah sepenuh masa tak?"

Gulp. Kau dah kenapa Aman? *cakap dalam hati


--

Well, bila menung balik soalan Aman tu, aku rasa itu adalah impian mostly setiap wanita. Aku tak kata semua tapi mostly. Wehh alangkah indahnya kalau dapat jadi macam tu. Macam mak-mak kita dulu-dulu. Sebab tu laa kita jadi budak yang penuh kasih sayang dan suka duduk rumah #eh

Aku cakap sebagai seorang budak yang lahir pada tahun 1995. Masa tu abah sorang je bekerja. Tu pun kerja kerani yang ada fixed office hours. Cukup time pergi keje, cukup time balik rumah.

Tapi cerita 2019 ni dah lain. Dah banyak beza.

Mungkin menjadi impian mostly setiap wanita untuk jadi fulltime housewife tapi mampukah kita?

Dengan ekonomi gawat, dengan demand sara hidup yang tinggi. Susah nak telan benda pahit macam ni. Tapi kebenaran memang pahit kan?

Even nak hantar anak sekolah bagus-bagus pun nak kena ada banyak duit. Huhu. Jadilah ibu bapa yang mengejar kebendaan untuk kebaikan dan masa depan anak-anak *sigh 

Tapi, Alhamdulillah. Kerja aku ni jenis flexi sikit. Tak kisah la nak keje start pukul berapa, nak rehat pukul berapa janji kerja siap haha

Technically I dont have to send my baby to baby centre, taska or whatsoever. Cukuplah anak membesar depan mata. Cukup time menyusu, sampai masa tido. Time nak main, layankan.

I'm sooo grateful. Sebab tu lastly I suggested to Aman buat bisnes sendiri je dari rumah. Sebab banyak gila benda boleh buat dari rumah yang boleh generate passive income.

Ada member dah jadi seller coway/cucckoo, ada yang jadi dropship Mamasab Bakery, ada yang belajar shopping barang borong dari China so boleh jual secara retail kat Malaysia. Dan banyaaaak lagi.

Peluang ni kalau dah ada depan mata kene grab cepat-cepat. Dan tanya diri sendiri, kita nak apa sebenarnya?



Comments