REVIEW: WHY SO SERIOUS PARENTS?

Olla everybody!


Baru lepas habis baca satu buku ni lepastu rasa macam excited teruk nak masuk fasa parenthood 😙

But before i wrote this down, aku intai kejap tag post Ulat-Ulat Buku. Rupanya dah lama tak buat review buku, atau dalam kata lain dah lama tak membaca hahahaha kbai

Sebab rasanya pregnancy ni lebih banyak mengira (kira duit, gaji, etc etc) daripada membaca dengan harapan semoga anak bonda cerdas otaknya. Hiks!

K, back to the topic.

Why So Serious Parents? Oleh Adlil Rajiah

Ini merupakan cubaan pertama aku membaca buku parenting. Atau i can say betul-betul membaca dan menghayatinya. Kalau nak cerita baca perkongsian dekat Facebook memang belambak. Semua yang best pun aku dah share. Ingat tak ingat jelah 😂😂

Tapi yang ni lain macam sikit. Mungkin sebab aku suka style penulisan Adlil Rajiah ni, so somehow mesej yang nak disampaikan tu berdesup-desup ke hati. Gituh.

Overall buku ni pasal macam mana Adlil Rajiah mendidik anaknya dalam usia anaknya 4 tahun. Macam mana dia wujudkan persekitaran yang menjadikan anaknya lebih matang dan bijak buat keputusan dan macam mana dia handle masalah-masalah yang dia hadapi sepanjang membesarkan anaknya. I can say, teori dia memang senang. Boleh apply. Cuma lain budak, lain ragamnya. Apa yang sama dan boleh dicuba, mungkin akan sedikit sebanyak membantu dalam mendidik anak jadi orang yang baik dan berguna kelak.

Bila baca sampai habis, moral of the story dia mudah je. Kiranya konklusi nak anak yang bagus, baik, bijak, semua terletak pada parents. Macam mana kita nilai anak tu sendiri. Apa expectation kita pada mereka. How we handle stress and temper bila dengan anak-anak. Sebab semua tu akan jadi asbab dan punca setiap kelakuan anak-anak.

Bunyi macam sangat seram sebab kita pun tak perfect mana. Nak tahan marah tu lagi laa satu kelemahan. Jadi as parents, kita pun kene berusaha nak jadi yang terbaik sebelum mengharapkan apa-apa dari anak. Thats the key.

Doakan Puan Marjana & En Zahir diberi kekuatan yang satu ini. Semoga kami berjaya menjadi warga pendidik yang bagus untuk anak-anak kami. Amiin.

Rating buku ni hakak kasi 9/10. Pergilah beli satu, baca 😍

Semoga bermanfaat!

Comments