Starter Kit for Beginner Designer

6 Mei 2016 | JUMAAT

Alhamdulillah. Akhirnya aku dapat jugak belajar Adobe Photoshop! *nak nangis* Sobs

Bermula dari Tingkatan 2, aku memang dah mula suka belajar benda berkaitan multimedia ni. Bagi aku sangat cantik dan elegant gituh. Haha. Masa tu aku sanggup stayback dekat sekolah untuk tusyen yang dibayar sendiri. Seronok gila dapat belajar buat video montage, editing, dan animation. Kalau tanya cemana nak buat sekarang, memang dah lupa aaa haha. Maybe tu la masalah dia bila kita belajar tapi tak praktik.

Dan bila PEMBINA UNIMAS menawarkan Kelas Media untuk mengajar para peserta guna photoshop, akulah antara yang paling excited sekali. Dah lamaaaaa I tunggu saat ni you. Hahahaha

Bermula dari paling basic di Kelas Media, aku cuba explore melalui Prof Google dan Dr Youtube. Alhamdulillah, terlalu banyak tips dan tutorial yang mudah diikuti.

Jadi, dengan rasa gumbiranya, aku akan kongsikan beberapa website yang sangat membantu dalam men-design especially for the beginners. Macam saya! Kira macam starter kit lah hehe

So untuk ini, aku senaraikan beberapa link tutorial Youtube yang boleh membantu dan sangat menarik J


Kalau nak design takkan lah nak guna font Times New Roman atau Arial kan? Hahaha.
So boleh lah download free font dekat sini J

Untuk masalah pemilihan warna pula, boleh rujuk website dibawah untuk mendapatkan idea gabungan warna yang ideal J

Nak tengok contoh poster yang gempak-gempak? Boleh sangat. Cer usha website ni.

Dan untuk part poster ni, boleh jugak tengok-tengok poster yang pernah dibuat oleh orang lain sebelum ni. Penting sangat untuk kita belajar melalui pemerhatian. Cuba tiru buat poster yang anda suka. Kalau dah sampai tahap boleh buat sebijik macam tu, dah lejen dah tu haha

Fake it, till you make it.

Kalau dah master basic, korang boleh belajar guna tools ‘Brush’ dekat Photoshop. Ada banyaaak sangat brush yang cun cun yang boleh korang try. Boleh download dekat link di bawah J

Recommended brush : Splash, water splash, cloud, ink, watercolour, flower

Masih tak pandai atau mahir menggunakan Adobe Photoshop? Hm jangan risau. Cuba website ni J

Berikut merupakan beberapa website yang membolehkan kita design poster secara online, mudah, dan cepat. Cuma design yang ada terhad dan tidak boleh di-edit semula selepas di-save.

So yeah, I’m done! Happy designing!

Semoga bermanfaat J