Review : Why Men Don’t Listen and Women Can’t Read Maps

22 Mac 2016 | SELASA

“Weh aku tengah baca buku Why Men Don’t Listen and Women Can’t Read Map. Baru je start baca, best gilaaa”

“Hahaha kau dari dulu lagi minat benda ni”

Well, thanks for understanding me. Hahaha

Aku memang dari kecik selalu je terfikir tentang ni. Kenapa lelaki dengan perempuan berbeza cara dorang fikir?

Bila dah besar sikit, aku selalu pulak dengar lelaki cakap,

‘perempuan ni complex la’

‘perempuan ni complicated habis’

‘kau tahu add math? Perempuan lagi susah nak faham dari tu’

Panas je aku hahaha. Its actually not that kami ni species paling pelik di dunia. Cumanya kaum Adam yang tak cuba nak faham. *cliché words from ladies hoho

Memandangkan dari kecik aku minat topik ni, jadi aku cenderung nak baca fakta-fakta perbezaan lelaki dan perempuan. Bukan nak cari siapa menang, tapi aku nak cari apa uniknya dan macam mana lelaki berfikir sebenarnya since aku perempuan kan. And aku agak bangga kalau orang kata aku memahami, well ilmu tu penting beb hehe

Cikgu aku pernah kata dulu,

‘Lelaki ni pandai, tapi perempuan ni rajin.’

Lecturer aku pernah kata,

‘Kalau perempuan asyik pandang lelaki tinggi, sampai bila-bila perempuan di bawah dan perempuan akan kejar lelaki untuk jadi setaraf kononnya. Padahal dua-dua ada role masing-masing, dan sememangnya mereka setaraf.’

 Simple.

Dan ingatlah, Allah dah berfirman, setiap benda tak kan dijadikan dengan sia-sia.

So buku ni pasal apa?

Aku suka intro dalam buku ni. Nice je ayat dia.

“Through this book, you will know about your opposite gender and yourself better.”

…yourself better! Yes, aku pun nak tahu gak kenapa perempuan ni complicated sangat hahaha

So overall buku ni terlalu best dan wajar dibaca untuk sesiapa sahaja. Mungkin aku cadangkan untuk yang nak berkahwin, sebab you’ll know how to handle your spouse better. In terms of many ways. Seriously, ilmu ni sangat boleh apply.

And sebenarnya buku ni bukanlah hanya untuk kau faham pasangan. Contohnya aku perempuan. Jadi buku ni membantu aku faham abah, adik-adik lelaki, pakcik dan sebagainya. Panduan yang baik la. Its not 100% true or applicable to all men but at least you know something about them. J

Happy reading this book!
Sis bagi 5 bintang!