Program Alumni SMKYL Batch 2010

 
Benda ni dah lama nak tulis tapi baru harini ada masa hihi

K actly time aku masih asasi lagi membe aku dah rancang nak buat program ni, program motiasi untuk pelajar tingkatan 3. Sebagai senior kami satu batch ditugaskan menjadi fasi la.

Memula tu aku rasa ye tak ye je , jadi tak jadi je program ni. Tapi aku tetap support la. Well , bila lagi nak berbakti dekat sekolah kan. Bila semua proposal dah hantar semua dah settle jadi lah program ni.

The best part is aku sebenarnya hampir 4 tahun jugak lah tak jumpa geng geng ni sume. Most of them dari kelas aku dulu. Kelas aku dulu pon around 30 something je so memang semua rapat.

Berdebar gak ah nak jumpa time tu. Cam over pun ada gak rasa mcm nak jumpa sape je. Hahaha. Tapi aku agak excited nak jumpa minah Aman ni sebab kitorang rapat time form 3 dulu hehe.

Nak cite lepas form 3 semua berpecah , ramai yang pindah sekolah. Sebab tu bila gather balik dia macam agak awkward heheTapi sesungguhnya batch kitorang mmg awesome lah sebab katanya tkde lagi yg dapat beat result batch kitorang. EH?


Bila aku sampai sekolah aku tktahu nak buat apa hahahahahaha sebab aku rasa mcm tktahu nak ckp apa tgok semua orang dah besar panjang gila haahahahaha. Geng laki sume dah galah. Geng pempuan semua dah cantik ayu ladies. Haha.Naseb baik aku ada Aman so aku merepek dengan dia jelah pastu dia brief aku pasal program bla bla bla.

Aku baca paper program tu , aku dapat tajuk 'Jihad seorang pemuda'

"Uish , asal aku punya tajuk dasyat sangat ni?"

Hahaha orang lain punya simple je. Pastu ketua aku kata kau belasah je. Kalau sume Islam dalam group aku tu bagi la pengisian agama sikit. Ohh kayy aku da seram da hahaha



Bila aku jumpa group aku , alhamdulillah dorang sporting habes! Aku dapat rasakan aku dialukan dapat group tu. Hihi. Semua ldk kitorang cun je jakgi sampai tajuk yg diberi tu aku macam stuck sekejap.

"Jihad tu apa?"

"Tak paham la kak"

Aku try untuk pahamkan tapi mereka masih blurr. Jadi aku panggil bantuan ketua hehehehee tak aci betul.
So ketua aku la explain. Ketua aku mmg best time nak explain ni, dia masukkan elemen hadis , isu semasa , kisah dalam Quran dan aku rasa bebudak tu mcm lebih paham. Mungkin dlm bahasa mereka sendiri.
Aku pun kagum jugak la ketua aku tu , aku tengok dia chill je , aku plak yang terkusyuk sekali dengar dia cerita tapi memang bermanfaat habes lah.

So waktu presentation group aku sume okay boleh tahan. Diorang bincangkan pasal Jihad Pemuda terhadap diri sendri, keluarga, agama dan negara. Okay la kan. Bak kata tv , zero to hero hehehehe

Bila ada masa kosong je aku share la tips tips berguna PMR dengan diorang. Di sebabkan group aku ni ohsem so most of ldk dorang siap cepat gila so byk masa free. Aku pun cerita la aku yg patut. Aku saje je nak encourage diorang. Tu pun ramai lagi yg taktahu nak jadi apa, tkde matlamat hidup. Aku kata kat diorang , mulai harini diorang dah kene ada apa diorang nak jadi , nak masuk apa, plan apa bla bla bla.

Syukur diorang sangat boleh menerima apa aku bebelkan hahahaha. Last sekalli ada penyampaian hadiah keseluruhan. Time dia announce no 5 , aku agak rasa group aku dapat hahaha jakgi tak dapat , hampa.

Aku pun buat takthu jelah , tetiba no 1 nama group aku naik. Wuhuuuu! Ini betul un-sangaka-able. Hahahaha caya lah korang!


Program macam tu sangat bagus sebenarnya. Dan aku tersangat lah gembira dapat kongsi pengalaman semua dengan dorang.

Aku terfikir dulu dulu time sekolah kalau ada senior datang , aku rasa macam
 'Wow besarnya abang ni' 'Hebatnya masuk u tu u ni'
Dan haritu aku pulak yang datang sekolah sebagai senior, mungkinkah mereka merasa perkara yang sama?